20 najlepszych reżyerów (część I)
20.Krzysztof Kieślowski:
Kraj:Polska
Lata aktywności: 1966-1994
Kluczowi współpracownicy: Zbigniew Preiser, Krzysztof Piesiewicz, Magdalena Dipont, Jacek Petrycki, Artur Barciś, Witold Stok
Dlaczego właśnie on:Zaczynał od dokumentów, które pokazywały jednostki pracownicze (Szpital, Podstawy BHP w kopalni miedzi, Fabryka). A skończył na kinie metaforyczno-egzysetencjalnym. Twórca zakorzeniony w Polskim romantyzmie. Lecz jednak w przeciwieństwie do takiego Mickiewicza uciekał od banałów serwując nam proste historii z życia ludzi podszyte ową metafizyką i wrażliwością w taki sposób, że chcesz nadać Kieślowskiemu przydomek święty. Do tego strasznie skromny (Zastanawiałem się długo czy nie wsadzić tu Wajdy. Ale z całym szacunkiem do Andrzeja, to jest on strasznym bucem.). O dziwo jego filmy, które były zakorzenione w Polskiej tradycji opowiadania zyskały nielichy sukces za granicą. Szczególnie w Francji
Dziura w stogu siana: Filmografia Kieślowskiego jest naprawdę równa i trudno wskazać coś, co odstaje. Można zarzucić Krzysiowi ze nie nakręcił arcydzieła kompletnego. Ale Krótki film o Zabijaniu ociera się o granicę perfekcyjności
5 esencjonalnych filmów: Krótki film o zabijaniu, Krótki film o miłości, Podwójne życie Weroniki, Przypadek, Trzy kolory: Niebieski
Cytat na dziś: "bo ja wiem, czy jest znowu taka głęboka zawartość intelektualna? Ja myślę, że ja opowiadam historyjki, a państwo czasem w nich znajdujecie więcej, nawet często więcej niż ja chcę."
Coś jeszcze: Kieślu nakręcił dziesięcioodcinkowy serial, który nazywa się dekalog. Każdy odcinek opowiada o jednym przykazaniu, gdzie Krzyzstof interpretuje i niezwykle prosty sposób wykłada znaczenie tego przykazania umieszczając go w prostej ludzkiej historii. Stanley Kubrick uważa owy dekalog za jedną z lepszych rzeczy, która powstała w kinie. A i Quentin Tarantino po tym jak Pulp Fiction pokonało Trzy kolory: Czerowny i wygrało złotą palmę Przeprosił Kieślowskiego.
19.Francis Ford Coppola.
Kraj: USA
Lata aktywności: 1962-Teraz
Kluczowi współpracownicy: Sofia Coppola, Carmine Coppola, Dean Tavoularis, Fred Ross, Robert Duvall, Walter Murch
Dlaczego właśnie on: Był jednym z czołowych przedstawicieli fali "New Hollywood", która ogarnęła Kina w latach 70. Jest jednym z powodów dzięki któremu Hollywood podniosło się po strasznie słabej siermiężnej dekadzie lat 60 i weszło na zupełnie nowy poziom. No i nakręcił trzy arcydzieła pełną gębą w przeciągu pięciu lat (!!!), ale . . .
Dziura w stogu siana:....Poza Ojcem Chrzestnym i czasem Apokalipsy (I bardzo dobrą "rozmową") nie zrobił nic odkrywczego. przez resztę kariery kręcąc najwyżej "Siódemkowe" filmy. Aha, wraz z swoją córką (Dobrze, że jest, chociaż dobrą reżyserką). Spieprzył ostatnią część "Chrześniaka". Można dojść do wniosku, że Coppola wcale nie jest geniuszem kina, tylko że umiał "być w właściwym miejscu z właściwymi ludźmi o właściwym czasie", ale i tak za Chrzestnego (dwie pierwsze części oczywiście) rezerwuje mu miejsce w panteonie kina.
5 esencjonalnych tytułów: Ojciec Chrzestny, Ojciec Chrestny II, Czas Apokalipsy, Rozmowa (Dłuuuuuuuuugo nic) Drakula,
Cytat na dziś: "Człowiek jest istotą śmiertelną i prędzej czy później jego poszukiwania muszą z konieczności zostać przerwane"
Coś jeszcze: Odkrył kilka głośnych nazwisk aktorskich bez któych Hollywood cięnko by przędło: Pacino, Keaton, Caan, Oldman. A Brando zaliczył u niego taki powrót na salony że łeb urywa.
18.Wojciech Has
Kraj: Polska
Lata aktywności: 1947-1988
Kluczowi współpracownicy: Gustaw Holoubek, Mieczysław Jahoda, Władysław Dewoyno, Józef Pieracki, Zdzisław Makalakiewicz, Adam Pawiloński
Dlaczego właśnie on?: Rzadko się mówi aby Polski twórca medium massowego znacząco wpłynął na innego kultowego twórcę mass medium. W wypadku kinematografii możemy się pochwalić. Niezwykle surrealistyczne, szekspirowsko-romantyczne oniryczne obrazy znalazły uznanie w oczach takich twórców jak: Martin Scorsese, Quentin Tarantino czy nawet uwaga sam mistrz surrealizmu Luisa Bunuela !
Dziura w stogu siana:W filmach Hasa (jak zresztą w innych filmach mistrzów surrealiszmu) występuje czasem tak silne natężenie symboliki, że można sie podrapać po głowie i pomyśleć czy reżyser rzeczywiście ma coś do powiedzenia, czy też nabija się z widza. Dobrze że nie studiuje filmoznastwa
5 esencjonalnych tytułów: Sanatorium pod klepsydrą, Rękopis znaleziony w Saragossie, Jak być kochaną, Niezwykła Podróż Baltazara Kobera, Osobisty pamiętnik grzesznika... przez niego samego spisany
Cytat na dziś: "We śnie filmowym powstaje często specyficzny węzeł czasowy. Rzeczy przeszłe, sprawy minione nakładają się na aktualną rzeczywistość. Podświadomość wdziera się w realność. Sen pozwala więc odsłonić, pokazać przyszłość. "
Coś jeszcze?:Cytat z Martina Scorsese: "Nie umiem wytłumaczyć, jak wielki wpływ miało Wasze kino - panowie Wajda, Polański, Skolimowski, Has cała grupa tego czasu - na moją twórczość filmową. I ma do dziś, bo gdy robię film zazwyczaj łapię się na tym, że pokazuję aktorom czy operatorom właśnie polskie filmy."
17.Billy Wilder
Kraj: USA
Lata aktywności: 1934-1981
Kluczowi współpracownicy: I.A.L. Diamond, Edith Head, Jack Lemmon,Hans Dreier, Miklós Rózsa, Joe Gray
Dlaczego właśnie on: Niby twórca komediowy, ale potrafił tupnąć nogą w ważnych sprawach (Bulwar zachodzącego słońca)Taki spadkobierca Chaplina pod tym względem. do jego filmów załapała się większość śmietanki aktorskiej złotego hollywoodu. Jest też najczęściej nagradzanym twórcą w historii oscarów (Jeden z nielicznych dowodów na rzetelność tej nagrody). Jeden z twórców dzięki któremu Hollywood uzyskało tak wysoką renomę i trzyma ją do dziś.
Dziura w stogu siana: Czasem trochę za bardzo dał się ponosić zgubnym falom Hollywoodu przez co wpadał w marazm->Patrz: komedie z Monroe
5 esencjonalnych tytułów: Bulwar zachodzącego Słońca, Garsoniera, Pół żartem pół serio, Podwójne ubezpieczenie, Świadek oskarżenia
Cytat na dziś: "Jest więcej książek na temat Marylin Monroe niż na temat drugiej wojny światowej. I jest pewna analogia między nimi. To było piekło, ale potrzebne."
Coś jeszcze: W Suchej Beskidzkiej jest ulica Billy'ego Wildera (Billy urodził sie w beskidzkiej). Byłem, widziałem ale jak zapytałem się przypadkowego przechodnia kim był Wilder. To ten odpowiedział że jakiś tam generał. meh meh
16.Werner Herzog
Kraj:Niemcy
Lata aktywności:1962-dzisiaj
Kluczowi współpracownicy:Lucki Stipetich, Joe Bini, Jörg Schmidt-Reitwein, Peter Zeitlinger,Thomas Mauch, Popol Vuh
Dlaczego właśnie on: Istny "Tarzan" kina. Człowiek zespolony z naturą. Jeden z tych reżyserów, którzy biorą kamerę wychodzą na dwór i..., zaczynają kręcić. Jego dzieła to moralitety przesiąknięte na wskroś niemieckim romantyzmem. Do tego kompletny szajbus. Na planie goni swoich aktorów z pistoletem. A z Kalusem Kinskim (Wygooglujcie sobie, co za postać!) omal się nie pozabijali na planie. Nakręcili razem pięć filmów. Oboje wyrażają się o sobie w wulgaryzmach...
Dziura w stogu dnoaa: Po obejrzeniu Stroszka samobójstwo popełnił Ian Curtis. Więc Herzog pośrednio doprowadził do rozpadu Joy Divison. Chujowo trochę
5 esencjonalnych tytułów: Aguirre:Gniew Boży, Stroszek, Fitzcarraldo, Nosferatu Wampir, Zły Porucznik
Cytat na dziś: "Cywilizacja jest tylko cieniutką warstewką, która przykrywa ciemny ocean pragnień i zachowań, których prawie zupełnie nie rozumiemy. Próbą nałożenia wspólnotowej przyzwoitości na pierwotne instynkty."
Coś jeszcze: https://www.youtube.com/watch?v=EvWh6PMi9Ek
15.Martin Scorsese
Kraj : USA
Lata aktywności: 1959-teraz
Kluczowi współpracownicy: Thelma Schoonmaker, Tom Fleischman, Philip Stockton, Robert De Niro, Howard Shore, Dante Ferretti
Dlaczego właśnie on: Pozwolę sobie na parafrazę recenzji Endtroducing Dj'a Shadowa z Pitchforka bo cytat bardzo odpowiedni: "Not in the conventional sense, but in the spirituality of the soul that lives in your chest and got there from the ether and returns to the collective unconscious-- the one you feel when you feel things. That's the spirit that saves us from being fleeting and disposable: If I necked with that one girl that one sunset, with Endtroducing/Scorsese movies on the car stereo/tv screen, then no matter who else did the same thing, I'm me and that moment's still mine. Dig?" Prawda ze odpowiedni?
Dziura w stogu siana: https://www.youtube.com/watch?v=FCaAbFeTRAk "Kundun. I like It!"
5 esencjonalnych tytułów: Chłopcy z Ferajny, Taksówkarz, Wściekły Byk, Ostatnie Kuszenie Chrystusa, Kasyno
Cytat na dziś: "Gangster nie jest człowiekiem społecznie akceptowanym. A ktoś, kto zarabia fortunę dzięki istniejącemu systemowi, nie przebierając w środkach, jest OK. "
Coś jeszcze: Miał zostać księdzem!!!!!!! Czaicie? Gościu który zrobił Chłopców z ferajny i Taksówkarza miał zostać księdzem!!!!!
14.Masaki Kobayashi
Kraj: Japonia
Lata aktywności: 1952-1985
Kluczowi współpracownicy: Tatsuya Nakadai, Tôru Takemitsu, Akira Ishihama, Kôzô Okazaki, Kei Satô, Keiko Kishi
Dlaczego właśnie on: Kiedy podrzucam znajomym filmy Kurosawy zazwyczaj kręcą nosem: "że zbyt teatralne, zbyt przesiąknięte japońską kulturą, nie moja wrażliwość". Lecz jednak, kiedy wyjeżdżam z Kobayashim to wszyscy milkną. Masaki kręcił samurajskie kino w bardzo europejski, a nawet hollywoodzki sposób. Moralne dylematy podsycone nieziemskim obłędnym napięciem, które zazwyczaj prowadzi do walki na miecze(Takich, że szczena opada). W jego filmach krew smakuje jak wino. Prawdopodobnie najbardziej niedoceniany z zasłużonych twórców, który podłożyli fundamenty pod kino akcji.
Dziura w stogu siana: W internecie są dostępne Polskie napisy do tylko 3 jego filmów. Ktoś zna "krzaczki"?
5 esencjonalnych tytułów: Harakiri, Bunt, Kwiadan:Opowieści niesamowite i........ Podobno trzyczęściowa Dola Człowiecza to jakieś tam arycdzieło skończone ale kto by tam wiedział (Skrzynka piwa za napisy pl)
Cytat na dziś: Gośćiu enigma. Nie znalazłem ani jednego godnego wywiadu.
Coś jeszcze: https://www.youtube.com/watch?v=L6tp8r0E68w
13.Fritz Lang
Kraj: Niemcy
Lata aktywności: 1919-1960
Kluczowi Współpracownicy: Erich Pommer, Georg John, Thea von Harbou, Rudolf Klein-Rogge, Dan Seymour, Thomas Little
Dlaczego właśnie on: Najważniejszy niemiec w historii kina. Chyba najbardziej wpływowy na Hollywood, jeżeli chodzi o europejskich artystów. Jego Metropolis to protoplasta wszystkich wielkich widowisk kinowych, które obecnie zalewają kino w okresach letnich. Krótko mówią twórca Blockbusterów, a na dodatek zredefiniował kilka gatunków filmowych (Noir np). I był twórcą pierwszego arcydzieła w historii science Fiction (Metropolis)
5 esencjonalnych tytułów: Metropolis, M jak Morderca, Kobieta w Oknie, Szkarłatna Ulica, Zmęczona śmierć.
Dziura w stogu siana: W pierwszej połowie lat 40 trochę zatracił kontakt z rzeczywistością.
Cytat na dziś: wywiady z nim są naprawdę trudne to dorwania
Coś jeszcze: Metropolis kosztował około 5 mln marek.Co doprowadziło niemal do bankructwa wytwórnię, która go wyprodukowała, czyli "Universum Film"
12.Orson Welles
Kraj :USA
lata aktywności:1934-1987
Dlaczego właśnie on: NAKRĘCIŁ OBYWATELA KANE'A. I na dodatek nie był stereotypowym "One hit wonder" i nadal trzymał poziom. Jeden z bardziej przełomowych i innowacyjnych hollywoodzkich reżyserów. Wymyślał takie ujęcia które dzisiaj są podstawą każdego filmu.
5 esencjonalnych tytułów: Obywatel Kane, Trzeci Człowiek, Waterloo, Dotyk Zła, Proces
Dziura w stogu siana: Aktorem był słabym.
Cytat na dziś: We Włoszech przez trzydzieści lat rządów Borgiów mieli wojnę, terror, mord i rozlew krwi. Zrodzili Michała Anioła, Leonarda da Vinci i renesans. W Szwajcarii mieli braterską miłość, pięćset lat demokracji i pokoju i co zrodzili? Zegar z kukułką.
Coś jeszcze: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_%C5%9Bwiat%C3%B3w_%28s%C5%82uchowisko%29
11.Michelangelo Antonioni:
Kraj:Włochy
Lata aktywności: 1943-2004
Dlaczego właśnie on: Ze wszystkich włoskich mistrzów to on najbardziej koncentrował się na najbliższych dla człowieka rzeczach: Miłości, i sławie. Często obśmiewał artystów pokazując ich próżność. Do tego kluczowy twórca dla romantycznych filmów (Szkoda tylko ze większość twórców tego gatunku wyrzuciła jego dorobek do rzeki).
5 esencjonalnych tytułów: Powiększenie, Zawód Reportera, Noc, Przygoda, Czerwona Pustynia
Dziura w stogu siana: Czasem można sobie pomyśleć że Antonioni podczas prezentowania skomplikowanych figur związków miłosnych zdrowo przesadza. No ale cóż Sztuka a życie często idą innymi drogami
Cytat na dziś: "Film, który można opowiedzieć, to nie jest udany film."
Coś jeszcze: Wnuczka Bolesława Leśmiania pokazuje w jednym z jego filmów swoje wdzięki. Ale nie powiem w którym. Have Fun!
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń