20 najlepszych reżyserów (część II)
Kraj :USA
Lata aktywności: 1966-Dzisiaj
Kluczowi współpracownicy: Angelo Badalamenti, Patricia Norris, Jack Nance, Mary Sweeney, Harry Dean Stanton, Laura Dern
Dlaczego właśnie on: Cóż z Lynchem jest jak z Jazzem albo łapiesz bakcyla albo palisz filmy na stosie. Ja uważam go za reinterpretacje i przeniesienie Literatury Kafki oraz Joyce'a na ekran kinowy do tego mieszając to z kiczowateym społeczeństwem Amerykańskim przekroju lat 80/90. Lynch to popkulturowy kameleon, który w każdym swoim filmie zamyka widza z zestawem 10 000 puzzli (Na dodatek brakuje kilkadziesiąt kawałków), które odbiorca musi ułożyć, a Dawidek siedzi i śmieje się nam w twarz
Dziura w stogu siana: Twin Peaks nie jest aż tak genialny jak wmawiają nam rodzice i okoliczni hipsterzy. Plus kręci ostatnio teledyski dla Nine Inch Nails
5 esencjonalnych tytułów: Głowa do Wycierania, Mullholand Drive, Zagubiona autostrada, Blue Velvet, Inland Empire
Cytat na dziś: "Jeśli puszczasz film na telefonie, to przez bilion lat nie będziesz przeżywać filmu. Myślisz, że będziesz go przeżywał, ale zostaniesz oszukany. To takie smutne, jeśli myślisz, że obejrzałeś film na swoim chujowym telefonie. Wróć do rzeczywistości."
Coś jeszcze?: Lynch miał otworzyć w Łodzi akademię filmową, ale pożarł się z władzami miasta. Sprawa bardzo śmierdząca i ciągnie się do dziś. Cóż nigdy nie lubiłem Łodzi. Może David zawita kiedyś do Poznania...
9.Akira Kurosawa
Kraj: Japonia
Lata aktywności: 1941-1993
Stali współpracownicy: Takashi Shimura, Toshirô Mifune, Yoshirô Muraki, Kamatari Fujiwara, Minoru Chiaki, Masaru Satô
Dlaczego właśnie on: W sumie to samo pytanie można, by było skierować w zakresie literatury do Dotojewskiego. Otóż Kurosawa jest najbardziej humanistycznym reżyserem wszech czasów (Nokautuje pod tym względem Kubircka a z Herzogiem wygrywa na punkty.) Jego opowieści o średniowiecznej Japonii i samurajach poruszają te najbardziej wyszukane struny w kulturze. Struny dotyczące moralności, grzechu, morderstwa. Reżyser, który był za pan brat z Szekspirem. Imho najbardziej literacki z mistrzów kina.
Dziura w stogu siana: Zainspirował Georga Luca$a do stworzenia Gwiezdnych Wojen. (Wiecie, że Gwiezdne Wojny zabiły "Dojrzały" Hollywood? Ne wiecie? To teraz już wiecie...)
5 esencjonalnych tytułów: Rashomon, Ran, Siedmiu Samurajów, Tron We Krwi, Straż Przyboczna
Cytat na dziś: "Człowiek jest geniuszem, kiedy śni. "
Coś jeszcze: Moment, gdy odbiera honorowego Oscara jest najbardziej wzruszającym momentem w historii tej obrzydliwej gali. https://www.youtube.com/watch?v=MTs5AVcArMs. Tylko, gdyby wyciąć Luca$a (Stivi jest ok)
8.Luis Buñuel
Kraj: Hiszpania
Lata aktywności: 1929-1977
Kluczowi współpracownicy: Gabriel Figueroa, Jean-Claude Carrière, Michel Piccoli, Claudio Brook, Francisco Rabal, Julien Bertheau
Dlaczego właśnie on: Po pierwsze nakręcił Psa Andaluzyjskiego. 15 minutowe dzieło, które praktycznie "ustawiło" całe kino. Mało? Cóż... zapraszam do filmografii. Niech dzieła przemówią za artystę! <-Jezu jaki ja patetyczny dzisiaj.
Dziura w stogu siana: Jasne przez całą karierę nie kręcił arcydzieł. No, ale u niego słabe filmy to i tak klimaty "ósemkowe"
5 esencjonalnych tytułów: Pies Andaluzyjski, Dyskretny Urok Burżuazji, Viridiana, Anioł zagłady, Widmo wolności
Cytat na dziś: Gdy osobowość z silną skłonnością do erotyzmu zderzy się z silnymi uczuciami religijnymi – następuje sublimacja erotyzmu albo zdruzgotanie wiary.
Coś jeszcze: Po premierze Viridiany Watykan nałożył na Bunuela klątwę. Z ową "klątwą" dożył sędziwego wieku 83 lat.
7.Sergio Leone
Kraj: Włochy
Lata aktywności: 1954-1984
Kluczowi Współpracownicy: Ennio Morricone, Aldo Sambrell, Mario Brega, Lorenzo Robledo, Frank Braña, Clint Eastwood
Dlaczego właśnie on: Wszyscy mamy wyryte w wspomnieniach niedzielne przedpołudnia, kiedy TVP2 czy inny Polsat puszczali hurtowo westerny z sztywnymi papierowymi bohaterami i drętwym Johnem Wayne'm. Jasne synonim nudy. Synonim obżartego pełnego brzucha. Więc pamiętam, kiedy miałem 16 lat i kuzyn zaprosił mnie na seans Dobrego Złego i Brzydkiego. Opierałem się i to bardzo. Ale po seansie czułem się, jak koń, by mnie kopnął w łeb. Matko Boska! Leone z Ennio Morricone i Tomino DelColi tworzyli wizualne majstersztyki. To nawet nie są filmy. To są obrazy! I to nadal jest Western! (Dobra spaghetti western, ale Western). Jego filmy tak bardzo łamią siermiężność westernów z Johnem Waynem, że głowa mała. Kurdę Leone odkrył i wypromował CLINTA EASTWOODA. Jeden nie wiem może z pięciu symboli kina! Ba nie dość, że był taki zajebisty to jego ostatni film Dawno Temu w Ameryce jest dramatem gangsterskim Który JEST LEPSZY OD OJCA CHRZESTNEGO. Kurde, gdyby kręcił więcej filmów to bym go postawił na szczycie tej listy.
Dziura w stogu siana: Dziury po kulach chyba
5 esencjonalnych tytułów: Dobry Brzydki i Zły, Dawno Temu w Ameryce, Pewnego razu na dzikim zachodzie, Za garść Dolarów, Za klika dolarów więcej.
Cytat na dziś: "Odwaga jest niczym innym jak strachem, którego się nie okazuje."
Coś jeszcze: Nie dość, że był geniuszem to jeszcze był asystentem Vittoria de Sicca podczas kręcenia Złodzieja Rowerów (Jednego z arcydzieł włoskiego neorealizmu). Ach, cóż to była za postać!
6.Charles Chaplin
Kraj :USA
Lata aktywności:1914-1967
Kluczowi współpracownicy: Edna Purviance, Mack Sennett, Leo White, Mack Swain, Chester Conklin, Edgar Kennedy
Dlaczego właśnie on: Serio muszę? Ok. Więc tak nie wyobrażam sobie kina bez Chaplina. Nie wyobrażam sobie kina bez jego prostych uniwersalnych historii, które powalają aktualnśscią do dnia dzisiejszego. Nie wyobrażam sobie jakby kino wyglądało bez niego. Nie wyobrażam sobie, jak ktoś może nie lubić Chaplina. Nie wyobrażam sobie, jak ktoś może nie rozumieć jego wkładu w kino. Chyba starczy
Dziura w stogu siana: Mimo, iż Chaplin wydaje się być najmilszą osobą na świecie to był ogromnym bucem. Wręcz największym bucem kina zaraz obok Marlona Brando. Zresztą współpracowali razem przy jednym filmie. Podobno współpraca nie należała do udanych
5 esencjonalnych tytułów: Dyktator, Gorączka Złota, Dzisiejsze Czasy, Brzdąc, Światła Wielkiego Miasta
Cytat na dziś: "Jestem smutny, bo stałem się bogaty, grając biednych."
Coś jeszcze: Dyktator jest chyba pierwszym tak ważnym społecznie obrazem w historii kina. Chaplin jest tam naprawdę odważny. Aż się dziwię, że Charles nie "zniknął" po tym filmie.Ale podobno Adolf był wielkim fanem komika. Więc ...
5.Alfred Hitchcock
Kraj:USA
Lata aktywności: 1922-1976
Kluczowi współpracownicy: Alma Reville, Edith Head, Bernard Herrmann, Michael Balcon, Bess Flowers, Leo G. Carroll
Dlaczego właśnie on: No i doszliśmy do miejsca w tym rankingu, gdzie to pytanie komentuje przez Facepalm. No to cóż co tu można napisać o Alfredzie? Że stworzył od podstaw praktycznie gatunek Thrillerów? Że przeniósł ekspresyjne niemieckie horrory na Amerykańska ziemię i znacznie je doszlifował i skomercjalizował (w dobrym sensie)? No, nie wiem. Zresztą c'mon, to jest jeden z typów, o którym nie trzeba pisać, bo wszyscy kumają, o co chodzi.
Dziura w stogu siana: hmmm Jego tusza? (wiem nieśmieszne)
5 esencjonalnych tytułów: Psychoza, Vertigo, Okno na podwórze, Północ-Północny Zachód, Starsza Pani znika
Cytat na dziś: "Blondynki najlepiej nadają się na ofiary. Są jak śnieg, na którym znać krwawe ślady stóp."
Coś jeszcze: Jest twórcą najlepszej oscarowej przemowy ever: https://www.youtube.com/watch?v=n2zjm79Esq4
4.Andriej Tarkowski:
Kraj: Rosja
Lata aktywności: 1956-1986
Kluczowi współpracownicy: Nikolay Grinko, Andriej Konczałowski, Vadim Yusov, Anatoli Solonitsyn, Eduard Artemev, Wiaczesław Owczinnikow
Dlaczego właśnie on: Jeżeli spojrzycie na lata twórczości Andrieja i macie podstawową wiedzę z historii to pewnie już wiecie ze Tarkoś miał trudną pracę jako: "Artysta". Tym bardziej, że cenzura rosyjska była bardzo restrykcyjna nie jak ta nasza, gdzie, byle przeciętnie rozgarnięty umiał ją ominąć (Nie jest to pstryczek w stronę Barei). Tym czasem Andriej nie tylko umiał ominąć ową cenzurę (Między innymi dzięki wielowymiarowym scenariuszom), ale też umiał zadawać Pytania z serii mega trudnych.. W swojej twórczości Andriej poszukuje Boga. Poszukuje go tak, iż przeciętny widz odbija się od jego obrazów. Bez większego przygotowania kulturalno-religijnego można się dosłownie utopić w jego filmach. Kino najwyższej próby. Lecz jednak, jeżeli ktoś lubi sobie be zahamowań pogdybać na temat Boga to Tarkowski, to jest kino dla niego.
Dziura w stogu siana: Nakręcił tylko 11 filmów
5 kluczowych tytułów: Stalker, Ofiarowanie, Nostalgia, Andriej Rublow, Zwierciadło
Cytat na dziś: "Gdy byłem dzieckiem, matka nie pozwalała mi chodzić do kina, ponieważ uważała, że jest to marnowanie dnia i czasu... w takim niehigienicznym miejscu. "
Coś jeszcze: http://www.kyrtaps.interkar.pl/pl/tarkowski.htm
3.Federico Fellini
Kraj: Włochy
Lata aktywności: 1950-1990
Dlaczego właśnie on?: Cholercia nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. Zazwyczaj potępiam ludzi, którzy w sferze popkultury nie umieją odpowiedzieć na zagadnienie: "Dlaczego ich to jara?" Ponieważ można, wtedy odnieść wrażenie, że poszli za opinią innych i są pozerami albo co grosza bucami. Ale w przypadku Felliiniego nie umiem odpowiedzieć konkretnie na pytanie dlaczego jest geniuszem. Federico kręcił filmy proste o życiu, o człowieku o prostych, acz ważnych rzeczach. Każdy, kto miał kontakt z sztuka tego włocha wie dokładnie, o co mi chodzi. Pisanie o Fellinim i jego geniuszu po prostu mnie przerasta.
Dziura w stogu siana:Brak
5 esencjonalnych tytułów: Osiem i pół, Słodkie życie, Noce Cabirri, Amacord, Niebiański ptak
Cytat na dziś: "Na ogół staram się nie oglądać swoich filmów, żeby uniknąć stresu. Kiedy je widzę nawet po wielu latach, z żalem wspominam sceny, które trzeba było wyciąć i stale mam ochotę coś zmienić."
Coś jeszcze: Pracował jako klaun w cyrku.
2.Ingmar Bergman
Kraj: Szwecja
Lata aktywności: 1946-2003
Dlaczego właśnie on:Śmierć to przerażająca rzecz wypełniająca nasze życie. Na początku umierają nam nasze zwierzęta potem obserwujemy śmierć: rodziców, znajomych, krewnych, ukochanych. Na końcu przychodzi po nas. Dlatego za często nie rozmawiamy na ten temat. Bo, mimo iż śmierć madaje sens zyciu. To jest do głebi przerażająca. Ale był sobie taki reżyser. Pochodził on ze Szwecji. I Przez ponad 50 lat tworzył traktaty na temat życia i śmierci, a także emocji z nimi związanymi. Robił to na takim poziomie, iż krytycy okrzyknęli jego filmy jako: "emocjonalny exhibicjonizm". Był sobie taki reżyser...
Dziura w stogu siana: Nie żyje
5 esencjonalnych tytułów :Fanny I Aleksander, Persona, Tam gdzie rosną poizomki, Szepty i Krzyki, Źródło
Cytat na dziś: "Gdyby nie mój zawód, wylądowałbym w domu wariatów. Ale pracowałem bez przerwy i praca okazała się zbawienna dla mojego zdrowia. Dlatego nie musiałem przechodzić terapii."
Coś jeszcze: Strasznie depresyjnym faktem jest iż człowiek który przez imponujące 57 lata swojej twórczości roztrząsał zagadnienia dotyczące śmierci i życia na końcu po prostu zwyczajnie odszedł.
1.Stanley Kubrick
Kraj: USA
Lata aktywności: 1951-1999
Kluczowi współpracownicy: Gelard Fried, Jan Harlan, Joe Tuckel, Milema Canonero, James.B.Harris, Philip Stone
Dlaczego właśnie on: Krótko: Jako jedyny połączył dwa odlegle bieguny kina: Artystyczne zacięcie i łatwość w odbiorze. Zresztą, to jest Kubrick. Jak ktoś nie zna tego nazwiska to nie zna się na niczym.
Dziura w stogu siana: http://faktopedia.pl//uimages/services/faktopedia/i18n/pl_PL/201308/1375479347_by_spotter_6182_500.jpg
5 esencjonalnych tytułów: 2001, Odyseja Kosmiczna, Mechaniczna Pomarańcza, Lśnienie, Oczy szeroko Zamknięte, Barry Lyndon
Cytat na dziś: "Nie zawsze wiem, czego chcę, ale zawsze wiem, czego nie chcę."
Coś jeszcze: http://wyborcza.pl/1,75248,16666603,Kubricka_zobaczylo_42_5_tys__widzow__Swietny_wynik.html Kto nie był ten z policji.
Komentarze
Prześlij komentarz